Forex od kuchni

Zapewne każdy z Was zastanawiał się w pewnym momencie nad tym jak wygląda proces tworzenia firmy brokerskiej.

W tym artykule postaramy się przybliżyć ten proces od początku na przykładzie brokera działającego w najpopularniejszym obecnie modelu - STP/NDD. Własny broker to wielkie wyzwanie, wymagające poświęcenia dużej ilości czasu oraz pieniędzy. Lecz na jednorazowej kreacji się nie kończy. Firmę brokerską należy nieustannie rozwijać, aby nadążyć za rozwijającą się technologią oraz za wciąż goniącą konkurencją.

Licencja

Pierwszym podstawowym krokiem jest wybór modelu, w jakim chcemy działać (Market Maker, STP/NDD lub ECN) oraz jurysdykcja w jakiej chcemy prowadzić swój biznes, w jakich krajach chcemy działać i prowadzić kampanie reklamowe. Większość brokerów wybiera jedną z poniższych jurysdykcji:

  • Cypr (organ nadzorujący: CySec)
  • Malta (organ nadzorujący: MFSA)
  • Nowa Zelandia (organ nadzorujący: FSP)

Wybór akurat tych lokalizacji jest dyktowanych przede wszystkim korzyściami podatkowymi.
Kapitał zakładowy wymagany do utworzenia takiego podmiotu z licencją wynosi w zależności od lokalizacji ok. 200 tys. Euro. Natomiast czas potrzebny na otrzymanie licencji może trwać od 4 do 8 miesięcy, w zależności od tempa weryfikacji dokumentów oraz ich prawidłowości.

Strona internetowa brokera

Jeżeli proces licencji mamy już za sobą należy przygotować stronę internetową wraz z możliwością obsługi klientów i ich rachunków. Do tego przydatnym narzędziem będzie system CRM (Customer Relationship Management), pozwalający na zarządzanie i wsparcie klientów. Na rynku można odnaleźć deweloperów z gotowymi rozwiązaniami. Do naszego zespołu należy ich customizacja i dopasowanie do własnych potrzeb oraz warunków handlowych.
Cena brokerskiej strony internetowej to od 20-50 tyś. USD

Jaka platforma transakcyjna?

Następnym krokiem jest wybór platform tradingowych. Najbardziej popularną w śród inwestorów indywidualnych jest platforma MetaTrader 4 (około 90% traderów handlujących na rynku Forex używa jej na co dzień), pojawił się również konkurencyjny Ctrader (niestety co jakiś czas pojawiają się w nim błędy, które wraz z rozwojem projektu prawdopodobnie znikną).
Platformę można zakupić w dwóch wersjach. Licencja pełna to koszt około 100 tys. USD (plus koszt serwera). Można również nabyć licencję white label, której udzielić może firmę, która posiada pełną licencję. Taka licencja to koszt w granicach 10 tys. USD jednorazowo.

Płynność i mostek

Wybraną platformę/platformy należy podłączyć do rynku. W tym celu potrzebny jest tzw. mostek łączący platformę z dostawcami płynności. Na rynku istnieje kilku liderów dostarczających najlepsze technologie i narzędzia związane z połączeniem brokerów z dostawcami płynności.
Gdy już posiadamy własną platformę oraz firmę, z która dostarczy nam technologię mostka należy połączyć całość z dostawcą płynności, czyli firmą z której będziemy czerpać kwotowania. Na rynku można odnaleźć agregatorów, którzy w swoim koszyku płynności mają po kilkanaście lub kilkadziesiąt podmiotów, wśród których znajdziemy największych graczy takich jak: Citi, Deutsche Bank, Goldman Sachs, UBS, Barclays, Nomura czy J.P. Morgan.
Dostawcy płynności jak i firmy dostarczające technologię mostka zazwyczaj uzależniają koszty od obrotu na rachunku. Im wyższy obrót tym niższe koszty.

Dostawcy płynności

Odpowiedni dostawcy płynności to jeden z najważniejszych elementów, na którym musimy się skupić podczas wyboru brokera. To właśnie dostawcy płynności decydują o szybkość realizacji zleceń po jak najlepszej cenie z jak najlepszym spreadem. Na międzynarodowym rynku działają mniejsze i większe firmy. Te największe określają się mianem ”Prime of the Prime” i są największymi agregatorami. Do swojego feedu podpinają dużą ilość największych banków, dużych brokerów, firm zarządzających kapitałem i innych dużych graczy. Potrafią oni zaoferować brokerowi najkorzystniejsze spready, a co za tym idzie – zadowolonego klienta.

Dzięki nowym technologiom, brokerzy mają możliwość korzystania z kilku dostawców płynności, co uatrakcyjnia ich ofertę.
Do największych dostawców płynności zaliczyć można:

  • Saxo Bank,
  • CitiFX TradeStream,
  • Swissquote Bank,
  • Leverate Financial Services,
  • LMAX Exchange,
  • Dukascopy.

Dostawcy technologii

Współpraca z dostawcami technologii to nieodłączny element działalności brokera. To właśnie dzięki zaawansowanym technologiom udało się dotrzeć do inwestorów z całego świata. Wprowadzanie nowych narzędzi jest korzystne zarówno dla brokera, jak i dla jego klientów. Dzięki nim, broker może skuteczniej zarządzać swoimi zasobami oraz świadczyć bardziej konkurencyjne usługi, natomiast klient otrzymuje możliwość handlu na korzystniejszych warunkach, lepszych niż u konkurencji.

Spis firm dostarczających narzędzia i technologie można znaleźć na międzynarodowym portalu ForexMagnates.com. Wśród nich znajdziesz m. in.:

  • developerów stron internetowych, wyspecjalizowanych w tworzeniu witryn połączonych z platformami handlowymi dla brokerów Forex. Dostawcy technologii tego typu zazwyczaj oferują systemy CRM do zarządzania klientami,
  • twórców narzędzi i pluginów, które np. automatycznie przeliczają bonusy, lewary oraz swapy,
  • dostawców technologii rachunków zarządzanych PAMM, MAM,
  • dostawców technologii mostka, łączącej platformę handlową z dostawcą płynności,
  • agregatorów płynności, którzy łączą zlecenia z różnych źródeł płynności (jeśli masz przynajmniej dwóch dostawców). Dzięki tej technologii możesz uzyskać lepsze spready,
  • twórców narzędzi do social tradingu, który stale zyskuje na popularności,
  • operatorów bramek płatności. W niektórych przypadkach wystarczy jedna aplikacja, aby poszerzyć swoją ofertę metod płatności o np. karty kredytowe, PayPal, Skrill etc.

Warunki handlowe

Warunki handlowe to kwestia, którą powinniśmy ustalać w końcowej fazie kreacji własnego brokera. Dopiero, gdy będziemy posiadać pełną listę naszych kosztów. Wtedy możemy skupić się na warunkach dla traderów, ponieważ w niż nich zawarte będą prowizje jakie chcemy otrzymywać za każdą transakcję wykonywaną przez klientów u naszego brokera.

Przykładowy koszt stworzenia firmy brokerskiej

  • Depozyt w nowootwartej firmie brokerskiej z licencją CySec: 200 tys. EUR
  • Strona internetowa zintegrowana z platformami oraz CRM: 30 – 60 tys. USD
  • Koszt licencji platformy MetaTrader: 100 tys. USD
  • Roczny koszt utrzymania serwera: ok. 24 tys. USD
  • Roczny koszt mostka oraz dodatkowe koszty zależne od obrotu: 36 tys. USD
  • Roczny koszt nominalny za podłączenie jednego dostawcy płynności + dodatkowe koszty zależne od obrotu: 60 tys. USD
  • Powyższe kalkulacje nie zawierają kosztów czysto biznesowych: branding, marketing, siedziba, zespół itd.